Wat de beginnende fietser moet weten: wielrennen is de dodelijkste sport! 5 tips.

Gepubliceerd door Robert Rozenberg op

Net gestart met wielrennen? heel verstandig! Sporten is gezond, het vermindert de kans op hart- en vaatziekten, kanker en depressie. Mensen die sporten leven langer en zijn gelukkiger blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Maar er is ook een andere kant.

Wielrennen is de dodelijkste sport

Wielrennen of MTB-en kan ook gevaarlijk zijn. Je kan namelijk, zeker met de huidige fietsen, behoorlijk snel. In 2019 kwamen daardoor ca. 4600 wielrenners op de spoedeisende hulp terecht: de meeste SEH bezoeken per sportuur. Van alle sporten zijn MTB-en wielrennen de gevaarlijkste sporten! En daarbij ook de dodelijkste, wielrennen is de sport waarbij jaarlijks de meeste doden vallen! Ook in het profpeloton, op deze wikipedia link staan 128 beroepsrenners die zijn overleden tijdens het wielrennen.
Fietsen, zeker op competitief of prestatief niveau, is ook ook een hele intensieve inspanning. Dit is goed voor de gezondheid, meer of intensiever is alleen maar beter, mits het rustig wordt opgebouwd. Echter wanneer er een hartprobleem is en je doet dan intensieve sportbeoefening is er een veel grotere kans dat dit problemen oplevert. Ook in de lijst met overleden profrenners zijn er 15 overleden door een hartstilstand of hartinfarct.

Tips voor beginnende fietsers

Het is dus goed om even stil te staan bij de gevaren van de sport. Negen van de tien letsels ontstaan door een val zonder botsing. In ongeveer 20% van de gevallen is er sprake van hoofdletsel. Met in het achterhoofd zijn mijn tips voor beginnende fietsers:

  1. Draag een helm!
    De helmen van tegenwoordig zijn licht, koel en aerodynamisch. De betere helmen hebben MIPS. MIPS bestaat sinds 2000 en is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek. In gang gezet door een Zweedse hersenchirurg die vond dat de hoeveelheid hersenschade bij wielrenners wel minder kon.
  2. Koop de eerste fiets bij een fietsenwinkel
    Liefst een winkel die is gespecialiseerd is in de verkoop van racefietsen of mountainbikes. Je weet dan zeker dat de fiets goed is nagekeken en veilig is. De fiets zal ook zo goed mogelijk afgesteld worden. Het zal niet perfect zijn, maar zeker goed genoeg voor een beginnende fietser.
  3. Begin voorzichtig
    Ga de eerste keren fietsen op rustige tijden en neem rustige routes. Als wielrenner ben je kwetsbaar. Andere weggebruikers zien je vaak niet of schatten je snelheid verkeerd in. Ervaren fietsers weten dit en houden er constant rekening mee. Zie de eerste tien ritten als testritten. Dit is direct een goed moment om eventuele klikpedalen uit te proberen. Tip: je kan de pedalen instellen om makkelijker los te klikken, er is een instelschroef. Het voor de beginnende fietsers ook geen overbodige luxe het op en af te stappen, het bochten nemen en remmen te oefenen. Let op! Je voorrem is veel sterker dan je achterrem. Sta nooit stil op de weg, maar ga in de berm staan.
  4. Doe een sportmedisch onderzoek
    Een inspanningstest met een hartfilmpje zonder afwijkingen sluit hartproblemen niet uit, maar maakt de kans op problemen wel kleiner. Zekere wanneer het doel is om lange tochten in de bergen te gaan fietsen is mijn advies om inspanningsonderzoek te doen. Bij fietstochten in de bergen is kans op uitputting, uitdroging, zouttekort en oververhitting groot, hierdoor treden ook sneller hartproblemen op, ook bij jonge sporters. Daarnaast kan de sportarts advies of een trainingsschema geven op basis van de inspanningstest om de conditie verantwoord en veilig op te bouwen. De sportarts kan ook helpen met fietsblessures of andere inspanningsgerelateerde klachten.
  5. Ga bij een wieler- of toervereniging (of rij met een ervaren fietser)
    Dit is de snelste manier om snel alle ‘in’s en out’s” van het fietsen te weten te komen. Je kan ook mee met de groepsritten (wanneer de corona pandemie dit weer toelaat). Dat is motiverend en een makkelijke manier om achter alle goede fietsroutes te komen.

Als je deze tips gebruikt en langzaam de duur en intensiteit opbouwt, dan is fietsen een geweldig sport. Als je goed blijft opletten, is het veilig. Je voelt je fit, leeft langer en gelukkiger. De kans op overbelasting blessures door fietsen is laag. Fietsen is een simpele beweging, dat maakt het makkelijk om vooruitgang te boeken. Zeker als je ongetraind bent, wordt je van elke training beter. Je zal elk seizoen verbeteren als er maar tijd in steekt. Succes!

Sportblessures in Nederland (2019). Kenniscentrum Sport en Bewegen. Published October 22, 2019. Accessed May 29, 2020. https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/kennisbank/publicaties/

Referenties

  1. Sportblessures in Nederland (2019). Kenniscentrum Sport en Bewegen. Published October 22, 2019. Accessed May 29, 2020. https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/kennisbank/publicaties/
Categorieën: GezondheidTraining

nl_NLNederlands
en_USEnglish nl_NLNederlands