Wat is het omslagpunt?

Gepubliceerd door Robert Rozenberg op

Terminologie

Er worden meerdere benamingen gebruikt voor het omslagpunt zoals: anaerobe drempel (AD of AT voor anaerobic threshold), ventilatoire drempel (VT voor ventilator thresold), critical power en maximal lactate steady state (MLSS). Soms wordt dit ook het 2e omslagpunt genoemd (het 1e omslagpunt is dan de aerobe drempel).

Wat gebeurt er bij het omslagpunt?

Het omslagpunt is de intensiteit waarbij de inspanning zo zwaar wordt dat een deel van het metabolisme anaeroob wordt. Dit betekent dat een deel van de verbranding zonder zuurstof verloopt. Het nadeel is dat hierbij melkzuur (lactaat) wordt geproduceerd. Dit veroorzaakt de verzuring. Een inspanning in de verzuring hou je slechts enkele minuten vol.

Hoe lang hou je het vol op het omslagpunt?

Precies op het omslagpunt blijven, precies tegen de verzuring aan is niet makkelijk. Alleen goed getrainde duursporters kunnen dit. Bijvoorbeeld tijdrijden (20-40 km) of 10 km hardlopen is een inspanning precies op het omslagpunt. Het omslagpunt hou je vol zolang spierglycogeen aanwezig is. Spierglycogeen is suiker opgeslagen in de spieren. Het duurt minimaal twee dagen om dit op te slaan. Je kunt het dus niet aanvullen tijdens inspanning. Afhankelijk van je getraindheid (en natuurlijk twee dagen rust) is er een voorraad spierglycogeen voor één tot anderhalf uur.

Waarom is het omslagpunt belangrijk voor de training?

Boven het omslagpunt loopt de verzuring snel op en hou je het hoogstens enkele minuten vol. Net onder het omslagpunt lukt het wel om door te blijven gaan. Het is dus de zwaarste inspanning die je kan volhouden waarbij het lactaat nog stabiel blijft. Op het opslagpunt hou je het maximaal anderhalf uur vol. Maar als je er iets onder gaat zitten hou je het snel twee of drie uur vol. Het bepaald dus bij veel duursporten in hoge mate de prestatie.

Hoe weet ik wat mijn omslagpunt is?

De makkelijkste en beste manier is een VO2max meting. Hierbij kan nauwkeurig het omslagpunt vermogen en hartslag worden gemeten. Getrainde sporters kunnen het ook zelf meten: je kan een uur zo hard mogelijk fietsen of lopen. Het gemiddelde vermogen of snelheid en de hartslag zijn dan je omslagpunt. Wielrenners doen dit om hun FTP te meten. De FTP is het omslagpunt vermogen. Het risico bij een zelftest is dat je niet diep genoeg gaat en uitkomt op een te laag omslagpunt. Dit gebeurt regelmatig omdat het heel zwaar is om een uur precies op de grens van de verzuring te blijven..

Categorieën: Training

nl_NLNederlands
en_USEnglish nl_NLNederlands